Bytet från diamantkuppen försvann spårlöst

Diamanter för 750 miljoner försvann på bara ett ögonblick. Kuppen mot Amsterdams flygplats Schiphol den 18 februari 2005 är fortfarande olöst. Men diamantbranschens egen säkerhetsexpert riktar uppmärksamheten mot den sicilianska mästertjuven Leonardo Notarbartolo.

Text: Andreas Jemn
Foto: Shutterstock, Wikimedia Commons

 Schiphols flygplats utanför Amsterdam. Här skedde världens största diamantkupp.

 

Himlen var askgrå och luften blöt av Nordsjödimma. En helt vanlig februaridag i Hollands huvudstad. 

Morgonrusningen hade precis lagt sig och äntligen var motorväg A9, som ledde bort från flygplatsen Schiphol, framkomlig igen. Hela tiden startade och landade flygplan på väg mot världens alla hörn.
Ingenting verkade konstigt. Allt var som vanligt.

Ingen av vakterna reagerade när två män, klädda i det kungliga holländska flygbolaget KLM:s uniform, lugnt traskade igenom säkerhetskontrollen. De båda herrarna behövde knappt visa sina passerkort.

Ute på plattan väntade ett flygplan, en Fokker 100, på en pansarbil fullastad med diamanter. Det var det ytterst få människor som visste. Den värdefulla lasten skulle vidare till Antwerpens diamantkvarter – världens centrum för handel med ädelstenar. Dit skulle dyrgriparna fraktas av tungt beväpnade vakter.

Två år tidigare hade diamantbranschen skakats av ett mycket djärvt rån. En liga ledd av världens främste juveltjuv, den sicilianske adelsmannen Leonardo Notarbartolo, hade tagit
sig in i världens säkraste valv i skydd av natten. Där hade den slipade ligan passerat tio säkerhetsväggar och undgått att avslöjas trots dopplerradar och infraröda strålar. Stöten upptäcktes inte förrän banken öppnade igen efter helgen.

Sedan dess var diamantindustrin ständigt på sin vakt.

Leonardo Notarbartolo åkte fast eftersom polisen hittade dna som tillhörde ligamedlemmen och Notarbartolos barndomsvän, Speedy. Men juvelerna återfanns inte och nu satt den slipade italienaren i belgiskt fängelse och planerade nya kupper, vilket han själv talat om i en intervju.

Trots det hade polisen på Schiphol inte höjt säkerheten vid den rekordstora transporten. De båda förklädda männen kunde utan problem gå igenom säkerhetskontrollen och ut på lastbryggan. Där stod en servicebil från KLM, i vilken någon lämpligt nog hade glömt nycklarna i tändningslåset. Samtidigt körde pansarbilen med diamanterna mot det väntande flygplanet.

De båda vakterna i pansarbilen misstänkte inget när KLM-bilen plötsligt tvärnitade framför dem, utan bromsade in för att fråga vad som stod på. Plötsligt hade vakterna var sitt israeliskt kommandovapen riktade mot sig. Stela av skräck klev de ur bilen och lade sig på marken. Rånarna körde därefter lugnt iväg med pansarbilen och försvann i myllret på de europeiska motorvägarna.

 

Bilen hittades
Det dröjde en stund innan larmet gick. Först när piloterna på planet anade oråd började man leta.
De hittade vakterna, som var mycket skakade efter överfallet. Pansarbilen hittades senare övergiven. Kvar fanns bara en del oslipade diamanter som var svårare att sälja vidare.

Den holländska polisen utfärdade ett rikslarm och varnade grannländerna. Men det fanns inte några spår efter rånarna. Inte ett enda.

Kaos utbröt i Antwerpen. Än en gång hade diamanter för miljontals kronor stulits och kommit på villovägar. Den holländska polisen pressades hårt av diamantvärldens aktörer.

Diamantvärlden är en liten krets av juveladel som ställer sig inte bara utanför lagen, utan även över densamma. Det är en egen värld där människorna har enorma förmögenheter. De lever fortfarande som i ett gammalt feodalt samhälle, där fattiga afrikanska arbetare sliter i gruvorna för den vita, rika överklassen.



På samhällets skuggsida
Diamantbranschen tar gärna hjälp av polisen i viss utsträckning men undviker alltför mycket inblandning. Och utan tillräckligt med insyn var det svårt för den holländska polisen att hitta några ledtrådar. Så ett år efter stöten mot Schiphol lades utredningen ner i brist på bevis.

När polisen gick bet kopplades Doron Levy in. Han är en gammal Mossadagent som nu driver eget och anlitas som säkerhetsexpert av diamantbolagen. Till skillnad från polisen kunde Levy röra sig friare i gränsen mellan det lagliga samhället och den kriminella världen.

Där polisen hade svårt att hitta kopplingar mellan kuppen i Antwerpen och kuppen mot flygplatsen Schiphol i Amsterdam, kunde Doron Levy skönja en röd tråd som visade på mer än bara tillfälligheter.

Han förstod att det krävdes massor av kunskap, planering och begåvning för att genomföra en sådan kupp. En värdetransport som denna är dessutom alltid bara känd av några få betrodda personer, så den eller de som låg bakom kuppen måste ha haft insyn i vad som försiggick i branschen.

Levy insåg att den profilen stämde väl överens med Leonardo Notarbartolo.

Hade mästerskurken Leonardo Notarbartolo, som låg bakom diamantkuppen i Antwerpen, ett finger med i spelet även i diamantkuppen på Schiphol? 

 

Notarbartolo satt bakom lås och bom när flygplatsen Schiphol rånades. Och innan någon greps för rånet skulle en ny kupp mot Antwerpens diamantintressen, denna gång på flygplatsen i Bryssel, inträffa.

Den 25 februari 2013 rånades ett flygplan, som stod på landningsbanan, på sin last värd mer än en halv miljard kronor.

Polisen, som kom till platsen efter bara några minuter, kunde inte säkra ett enda spår efter förövarna. Det var som om de hade försvunnit rakt ut i tomma intet.

Ägarna till diamanterna, de människor som styr i Antwerpens berömda juveldistrikt, har börjat tappa tålamodet. Deras intressen har drabbats av miljardsmällar när ligorna har slagit till. Det spelar ingen roll vilka säkerhetssystem de väljer att investera i.

Inget verkar stoppa skurkarna.

För poliskårerna i Holland och Belgien har situationen varit pressad och höga polischefer har tvingats att stå inför tv-kamerorna och erkänna sina misstag. Därför var det en lättnad när polisen i Holland genomförde en operation tillsammans med det spanska justitiedepartementet den 20 januari 2017 och grep sju personer i Amsterdam och två i Valencia för kuppen mot Schiphol.

Men de som har sina förmögenheter i guld och juveler sover inte mycket bättre för det. De vet att de sju gripna bara är underhuggare – toppen av ett isberg som flyter okontrollerat över gränser och kan slå till när som helst.

Doron Levy är fortfarande övertygad om att det är Leonardo Notarbartolo som är hjärnan bakom hela nätverket.

Och han är åter en fri man.

 

Ligan väntar på rättegång

I tolv långa år sökte den holländska polisen efter de skyldiga till rånet på flygplatsen Schiphol. När åklagarkammaren i Haarlem var nära att lägga ner fallet så dök det upp nya ledtrådar. Den 19 och 20 januari 2017 greps sju holländska medborgare av den holländska militärpolisen, Marechaussee.

Fem personer greps i Amsterdam och två i spanska Valencia. Enligt Marechaussee är de sju den liga som planerat och utfört kuppen. Inga fler gripanden har gjorts. Ligan sitter bakom lås och bom i väntan på rättegången som väntas börja någon gång under 2018. Nu är det upp till åklagaren att presentera fallet för domstolen.  

Diamanter till ett värde av över 400 miljoner kronor saknas fortfarande.